Plavání kojenců a batolat

plavacek

Plavání kojenců a batolat zahrnuje pobyt dětí v bazénu, a to vždy pod vedením zkušené instruktorky. Skutečná výuka plaveckých stylů může začít až nejdříve po 4. roce věku dítěte, kdy už je schopno zcela pochopit koordinaci pohybů rukou a nohou. Do té doby jsou to tedy především různé hry, zvykání si dítěte na vodu a potápění. Děti se učí adaptovat na vodní prostředí a také se orientovat pod vodou.

Od 3 měsíců věku se s dětmi provádí tzv. vaničkové plavání, poté od 6 měsíců se přechází do bazénu. Ve vaničkách bývá voda spíše teplejší, v bazénu pak je o několik stupňů chladnější. Průměrná teplota vody by se měla pohybovat mezi 28 – 30 stupni. Chladnější voda by mohla způsobit prochladnutí, v teplejší vodě může dítě „zchoulostivět“.

Potápění
Potápění je rozděleno do několika kroků, kterými musí každé dítě projít, aby zvládlo kompletně celé potápění. Rychlost postupu z jednoho kroku na další je individuální, každé dítě jde trochu jiným tempem. Důležitým předpokladem k postupu na další krok je samozřejmě dokonalé zvládnutí každého předchozího.
Jednotlivé kroky potápění je možno provádět s dítětem od ukončeného 6. měsíce jeho věku, když už zvládlo vaničkové plavání.

Podstatou celého potápění je vytvoření podmíněného reflexu – zadržení dechu, zavření očí, pusy – na určitý signál. Nejčastěji to bývá oslovení a „á žbluňk“ nebo „á šup“ a následné provedení daného prvku (např. „Adélko, á žbluňk“). Platí, že po oslovení a vyslovení signálu musí přijít voda – otření obličeje namočenou dlaní, polití obličeje kelímkem s vodou, potopení. Všechny kroky se mají provádět zezadu či ze strany, aby byl vyloučen vizuální signál.

Krok 1
Prvním krokem je otírání obličeje namočenou dlaní od čela přes nos až k bradě. Vyslovíme oslovení, signál („Adélko, á žbluňk“) a po krátké chvilce otřeme obličej dítěte mokrou dlaní. Sledujeme, jak se dítě chová, zda je spokojené či naopak, a podle toho můžeme po několika lekcích přejít na další krok.

Krok 2
Další krok spočívá v tom, že tentokrát vlijeme na obličej dítěte pár kapek vody. Také to provedeme dlaní, nabereme do ní trošku vody a provedeme podobný cvik jako u kroku 1. Zpočátku můžeme vodu z obličejíku hned tou samou dlaní setřít, později vodu necháme volně stékat. Opět pozorně sledujeme reakce dítěte, než přejdeme k dalšímu kroku.

Krok 3
Tento krok se provádí už kelímkem naplněným trochou vody. Vodu po vlití na obličej neotíráme. Zpočátku je množství vody v kelímku jen na dně, potom se množství zvyšuje – přes třetinu kelímku, po polovinu až po celý kelímek vody.

Krok 4
U tohoto kroku začíná zásadní změna: dítě poprvé potopíme. Nejdříve provedeme krok č. 3, potom dítě zvolna potopíme pod hladinu, a to ještě v průběhu polévání. Doba ponoření je nejdříve malá, asi půl vteřiny. Také hloubka ponoru je zpočátku malá, začíná se s mělkým ponořením, třeba jen po špičku nosu. Postupně se doba prodlužuje až na 3 vteřiny a hloubka ponoření až po celou hlavičku.

Krok 5
Provedeme ponoření (po vyslovení signálu), ale bez předchozího polití kelímkem. Doba začíná na půl vteřině, pokračuje až po 3 vteřiny.

Krok 6
Postupujeme stejně jako u kroku 5, jen v době, kdy je dítě ponořeno pod vodou, je na chviličku pustíme. Pak je opět chytíme a vytáhneme plynule ven z vody. Délku ponoření regulujeme od půl vteřiny po 3 vteřiny.

Krok 7
Vyslovíme signál, dítě mírně nadneseme nad hladinu a upustíme do vody, a to nejlépe za hračkou. Potom dítě vytáhneme a pokračujeme ve splývání na bříšku. Délka ponoření musí být opět pozvolná – od půl po 3 vteřiny.

Krok 8
Jedná se o pokračování kroku 7, kde dítě necháme nejen se na hračku dívat, ale také si na ni sáhnout a hrát si s ní pod vodou. Délku ponoření postupně navyšujeme až na 5 vteřin.

Krok 9
Nyní opět přichází veliká změna – začínáme nácvik potopení po skoku. Dítě posadíme na břeh, pevně je chytíme v podpaží a po vyslovení signálu je přeneseme do vody a potopíme.

Krok 10
Další fáze – dítě postavíme na kraj břehu, chytíme ho za ruce a po vyslovení signálu ho necháme odrazit a potopit se.

Krok 11
Třetí fáze potopení po skoku – dítě postavíme na kraj břehu, po vyslovení signálu ho necháme samostatně se odrazit, po potopení ho z vody vytáhneme. Délku ponoření postupně prodlužujeme, nakonec se dítě naučí vyplavat samo.

Krok 12
Po dokonalém zvládnutí kroku 11 lákáme dítě, aby skočilo do vody samo, lákáme ho na hračku, kterou mu podáme až po skoku a potopení pod hladinou.

Krok 13
Vyvrcholení potápění malých dětí – pohyb pod vodou.
Děti na sebe pod vodou mávají, schovávají se, plavou do kruhu, loví předměty na dně.

 


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /data/web/virtuals/77816/virtual/www/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273