Nahlédněte s námi do světa vitamínů

ovoce

Lidské tělo si až na malé výjimky neumí vitamíny vyrobit, a proto musíme neustále přijímat vitamíny z běžné stravy nebo z potravinových doplňků. To je známá pravda. Ovšem umělé vitamíny nejsou mnohdy zdaleka tak dobře vstřebatelné jako vitamíny přírodní. My se v tomto článku vitamíny v tabletách zabývat nebudeme, řekneme si něco o vitamínech přirozených, obsažených v potravinách.
I když se vitamíny vyskytují prakticky ve všech výživových zdrojích, jsou veliké rozdíly v jejich množství i zastoupení. Některý vitamínový zdroj (potravina) obsahuje pouze jeden vitamín, jiný jich obsahuje celou řadu. V zásadě pokud člověk konzumuje vyváženou a pestrou stravu s dostatkem ovoce a zeleniny, jeho potřeba vitamínů je pokryta.
Existují vitamíny rozpustné ve vodě (hydrofilní) a vitamíny rozpustné v tucích (lipofilní). Mezi lipofilní vitamíny patří ony známé čtyři: A retinol, karoten, D kalciferol, E tokoferol, K menadion.
Mezi hydrofilní vitamíny patří: komplex vitamínů B (B1 thiamin, B2 riboflavin, B3 niacin, B4 adenin, B5 kyselina pantotenová, B6 pyridoxin, B10 a B11 růstový faktor, B12 kobalamin, B13 kyselina orotová, B15 kyselina pangaminová, B17 amygdalin, Bc kyselina listová, folát, Bt karnitin, vitamin C kyselina askorbová, vitamín F kyseliny mastné, vitamín G riboflavin, hepatoflavin, laktoflavin, vitamín H biotin, vitamín L (nutný při laktaci), vitamín M kyselina listová, vitamín P bioflavonoidy, vitamín Pp niacinamid, P4 troxerutin, vitamín T (látky podporující růst) a vitamín U (výtažek ze zelí).

Hlavní zdroje jednotlivých vitamínů a jejich účinky:

Vitamín A: rybí tuk, játra, mrkev, žlutá a listová zelenina, vejce, mléko a mléčné výrobky, žluté ovoce.
Čím vitamín A prospívá?

  • je lékem proti noční slepotě, posiluje zrak
  • podporuje odolnost vůči infekcím postihujícím dýchací ústrojí
  • podporuje imunitní systém
  • udržuje správnou funkci a odolnost sliznic
  • podporuje růst kostí a ukládání minerálů v nich

Vitamín B1 thiamin: pivovarské kvasnice, rýžové otruby, luštěniny, celozrnná pšenice,
sójové boby, ovesné vločky, vaječný žloutek, ryby, arašídy, libové vepřové maso, většina druhů zeleniny a mléko.
Čím vitamín B1 prospívá?

  • podporuje růst
  • zlepšuje nervovou činnost
  • reguluje svalové kontrakce a srdeční činnost
  • je lékem při pásovém oparu

Vitamín B2 riboflavin: mléko, játra, ledviny, sýry, zelenina, ryby, vejce, obilniny.
Čím vitamín B2 prospívá?

  • je nezbytný při růstu a dělení buněk
  • chrání zdravou kůži, nehty a vlasy
  • pomáhá při trávení všech hlavních živin, sacharidů, tuků i bílkovin
  • zmírňuje bolesti hlavy při migréně

Vitamín B3 (niacin, kyselina nikotinová) známý také jako vitamín PP: ryby, libové maso,
výrobky z celozrnné pšenice, pivovarské kvasnice, jítra, obilné klíčky, vejce, drůbeží
maso, avokádo, datle, fíky, švestky.
Čím vitamín B3 prospívá?

  • snižuje hladinu cholesterolu
  • pomáhá při metabolismu tuků a udržuje dobrou funkci zažívacího ústrojí
  • přispívá k dobrému stavu kůže
  • stimuluje oběhový systém a snižuje vysoký krevní tlak
  • užívá se při sníženém prokrvení dolních končetin

Vitamín B6 pyridoxin: pivovarské kvasnice, pšeničné klíčky a otruby, játra, ryby, sojové
boby, neloupaná rýže, vejce, ovesné vločky, melasa, zelí a kapusta.
Čím vitamín B6 prospívá?

  • v kombinaci s kyselinou listovou pomáhá rozkládat a trávit aminokyselinu cystein. Dále snižuje riziko ischemické choroby srdeční
  • posiluje imunitní systém
  • pomáhá v prevenci tvorby ledvinových kamenů
  • usnadňuje trávení tuků a bílkovin
  • tlumí noční svalové křeče, běžné křeče v lýtkách a také zánět nervů
  • působí jako mírný močopudný lék

Vitamín B12 kobalamin: játra, hovězí a vepřové maso, ryby, vejce, mléko a mléčné výrobky.
Čím vitamín B12 prospívá?

  • ovládá tvorbu červených krvinek, zabraňuje vzniku chudokrevnosti
  • pomáhá štěpit a trávit aminokyselinu cystein a tím chrání před vznikem ischemické choroby srdeční
  • podporuje u dětí růst a chuť k jídlu
  • udržuje v dobrém stavu nervový systém
  • účastní se při trávení tuků, sacharidů a bílkovin
  • zlepšuje paměť, schopnost koncentrace a duševní rovnováhu
  • menší dávky posilují kosti a preventivně působí proti vzniku osteoporózy

Vitamín B13 (kyselina orotová): syrová zelenina, podmáslí a syrovátka.
Čím vitamín B13 prospívá?

  • zlepšuje funkci jater
  • brání předčasnému stárnutí
  • pomáhá při léčbě roztroušené sklerózy

Vitamín B15 (kyselina pangaminová): pivovarské kvasnice, neloupaná rýže, obilniny,
sezamová a tykvová semena.
Čím vitamín B15 prospívá?

  • prodlužuje život
  • urychluje zotavení po tělesném výkonu
  • chrání organismus proti látkám znečišťujícím životní prostředí
  • napomáhá syntéze bílkovin v těle
  • snižuje hladinu cholesterolu v krvi
  • chrání játra před cirhózou
  • zvyšuje aktivitu imunitního systému

Vitamín H biotin: hovězí játra, žloutek, sója, pivovarské kvasnice, mléko, neloupaná rýže.
Čím vitamín H prospívá?

  • zabraňuje předčasnému šedivění a vypadavání vlasů
  • tlumí svalové bolesti
  • brání vzniku kožních onemocnění
  • preventivně působí proti lámavosti a popraskání nehtů a současně je účinným lékem na
    tyto potíže

Vitamín Bc kyselina listová: tmavě zelené listy nejrůznější zeleniny, mrkev, kvasnice, játra,
žloutek, meruňky, avokádo, dýně, fazole a celozrnné obilniny.
Čím vitamín Bc prospívá?

  • snižuje hladinu cysteinu a tím i riziko ischemické choroby srdeční
  • zabraňuje vzniku deformit plodu v těhotenství
  • zvyšuje tvorbu mléka
  • chrání před střevními parazity a otravami
  • zlepšuje stav kůže
  • snižuje vnímání bolesti
  • zvyšuje chuť k jídlu
  • pomáhá potlačovat chudokrevnost

Vitamín B5 kyselina pantotenová: maso, játra, pivovarské kvasnice, ledviny, obilniny, rýže,
otruby, obilné klíčky, ořechy, kuřecí maso a melasa.
Čím vitamín B5 prospívá?

  • pomáhá při hojení ran
  • léčí pooperační šok
  • odstraňuje únavu
  • tlumí toxické působení antibiotik
  • snižuje hladinu cholesterolu

Vitamín C kyselina askorbová: citrusové plody, jahody, listová a brukvovitá zelenina,
rajčata, brambory, paprika a květák.
Čím vitamín C prospívá?

  • přispívá ke snadnějšímu hojení ran a spálenin
  • zvyšuje účinnost léků při zánětech močových cest
  • snižuje krevní cholesterol
  • stimuluje imunitní systém v průběhu virových a bakteriálních infekcí k větším výkonům
  • zvyšuje ochranu proti nádorovému bujení
  • zvyšuje produkci mléka
  • pomáhá při léčení nachlazení. Účastní se na vstřebávání železa
  • snižuje krevní tlak
  • prodlužuje život tím, že brání zaniknout bílkovinným buňkám

Vitamín D kalciferol: rybí tuk, sardinky, tuňák, losos, mléko a mléčné výrobky.
Čím vitamín D prospívá?

  • ovládá resorpci a ukládání vápníku a fosforu v kostech a zubech, tím zvyšuje jejich pevnost
  • je-li užíván spolu s vitamínem A a C je prevencí proti virózám s nachlazení
  • pomáhá při léčení zánětu spojivek
  • účastní se vstřebávání vitamínu A

Vitamín E tokoferol: obilné klíčky, sójové boby, rostlinné oleje, ořechy, růžičková kapusta,
listová zelenina, špenát, celozrnné obilniny, luštěniny a vejce.
Čím vitamín E prospívá?

  • přispívá k mladistvému vzhledu tím, že tlumí oxidační pochody v buňkách
  • brání oxidaci LDL, tj. škodlivého cholesterolu
  • působí preventivně proti rakovině
  • snižuje riziko vzniku šedého zákalu
  • snižuje srážlivost a rozpouští krevní sraženiny
  • odstraňuje únavu
  • urychluje hojení spálenin
  • snižuje krevní tlak
  • brání vzniku svalových křečí
  • působí preventivně proti samovolnému potratu
  • snižuje riziko vzniku infarktu myokardu a náhlých mozkových příhod

Vitamín K menadion: listová zelenina, jogurt, žloutek, olej ze sojových bobů, rybí tuk a
chaluhy.
Čím vitamín K prospívá?

  • brání vnitřnímu krvácení, snižuje krvácení při menstruaci
  • podporuje správnou krevní srážlivost
  • působí preventivně proti osteoporóze (řídnutí kostí)

použitá literatura: kniha Nová vitaminová bible od autorů Earl Mindell a Hester Mundisová, nakl. Ikar, 2006

 

 


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /data/web/virtuals/77816/virtual/www/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273